3 Senaman Bahu Terpenting Untuk Aesthetic

Bahu biasanya adalah kegemaran kedua selepas latihan dada. Ada juga yang kata bahu jatuh ke tempah yang ketiga, selepas latihan biceps. Tidak kiralah tempat ke berapa pun, lain orang lain kesukaan. Yang penting, anda tahu apa senaman terbaik untuk bahagian-bahagian otot tersebut!

Barbell/Dumbbell Overhead Press

Image result for dumbbell overhead press

Ini adalah senaman yang paling-paling utama anda kena buat, lebih-lebih lagi dengan menggunakan barbell, secara berdiri. Biasanya, orang buat secara duduk, bukan? Boleh juga, tetapi yang utama adalah berdiri. Sebab apa, anda akan aktifkan habis otot core anda untuk stabilkan posisi badan. Overhead press melatih kekuatan pressing yang boleh membantu bench press anda juga. Kalau anda rasa bahu kiri kanan tak sama besar, amalkan guna dumbbell.

Dumbbell Upright Row

Image result for dumbbell upright row

Selalu orang buat upright row guna barbell. Dan, yang selalu buat itu juga ramai mengeluh sakit sendi bahu. Sebab posisi barbell untuk senaman ini adalah tidak optimum. Sebaliknya, gunakan dumbbell untuk buat upright row. Kalau anda nak guna barbell, anda kena ubah variasi senaman ini, menjadi senaman high pull. Sama sahaja seperti upright row, tetapi anda tidak tarik barbell seperti biasa. Caranya adalah dengan menggunakan hayunan badan (guna momentum). Senamannya pun tak banyak rep, cukup maksimum 5 rep.

Dumbbell Rear Fly

Image result for dumbbell rear fly

Jangan tinggalkan senaman ini kalau anda nakkan bahu yang lebih bulat. Bukan itu sahaja, kalau anda taknak bahu anda senang sakit, ini juga senaman yang penting untuk dilakukan. Antara cara terbaik untuk isolate otot bahu bahagian belakang adalah dengan menyandarkan kepala anda pada kerusi (dalam posisi badan bongkok), dan buat fly dalam posisi tersebut. Sekali-sekala, anda boleh hayunkan beban untuk tambahkan volume latihan.

Komen Facebook