MENGAPA LEMAK PENTING UNTUK ANDA PART 2

BAKAR LEMAK: 4 KESALAHAN UNTUK DIELAK – PART 2

Pengurangan kalori secara drastik adalah satu kesalahan dalam pembakaran lemak kerana ia merisikokan kehilangan jisim otot. Apa lagi kesilapan yang boleh anda elakkan?

2- Intensiti Dan Frekuensi Latihan Yang Rendah

Anda sudah kira kalori yang anda perlukan untuk turun berat. Bagus! Selepas melayari internet, anda juga dapat tahu yang berlatih dengan bebanan dan rintangan lebih baik untuk membakar lemak berbanding cardio biasa. Terbaik! Tapi adakah anda berlatih pada intensiti dan frekuensi yang cukup?

Ramai yang tahu (atau mungkin tidak) berlatih dengan besi (di gym terutamanya) adalah pilihan yang lebih berkesan untuk misi kurus. Kesilapannya berlaku pada penetapan program latihan yang tidak berapa efisyen untuk misi mereka. Akhirnya, ia membawa kepada demotivation yang sekaligus mendorong ke arah kekalahan atau self-surrender.

Tidak boleh disangkal, zaman kini adalah waktu yang sibuk dan susah dari segi ekonomi. Hampir setiap komponen rakyat perlu berusaha pagi-petang-siang-malam untuk mencari sesuap nasi. Harus diingatkan juga bahawa kesihatan anda adalah prioriti. Jadi, mereka yang peka dengan isu ini dan sudah mula bertindak, saya ucap tahniah!

Kerja di pejabat atau yang banyak travel ke tapak-tapak projek kurang mengeluarkan tenaga berbanding mereka yang kerja dalam bahagian teknikal atau yang memerlukan kudrat fizikal yang tinggi seperti kerja buruh, kerja-kerja kampung, dan lain-lain. Maka, yang mempunyai tugas deskjob ini harus bersenam lebih sedikit berbanding mereka yang sudah mengerahkan tenaga fizikal sewaktu bekerja untuk menghasilkan pembakaran kalori yang hampir serupa.

Pengawalan berat badan memang boleh dikawal melalui pemakanan sahaja tanpa senaman, tapi melalui senamanlah anda dapat menguatkan tulang-tulang dan otot-otot serta jati diri anda. Bukankah itu yang patut kita kejarkan sebagai individu hebat?

Cukup dengan bebelan!

Antara latihan yang sering dilakukan oleh ahli-ahli gym baru ialah latihan isolasi seperti bicep curl, tricep extension, chest fly, dan juga cardio berlari atas treadmill. Adakah ia membantu? Sangat sedikit. Ada cara yang lebih baik? Ada!

Rahsia kejayaan terletak pada kata kunci rahsia dunia, iaitu “konsistensi”. Apabila anda konsisten, maka hasil akan datang, biarpun lambat, ia tetap akan datang. Bekerja bermakna anda kurang masa untuk bersenam (tapi bukan tiada masa), jadi anda perlukan sistem untuk mempercepatkan latihan supaya anda dapat mengagihkan masa dengan baik, antara keluarga, senaman, dan kerja.

Kesilapan kedua yang hendak diperkatakan adalah kesalahan program latihan yang hanya memfokuskan pada latihan skema-rep tinggi tanpa peningkatan intensiti yang jelas. Dengan kata lain, hanya bermain ringan untuk banyak rep.

Jika anda berhajat untuk kurus dan sihat (bukan kurus untuk sebulan dua), fokus anda harus diletakkan pada peningkatan kekuatan. Ini dapat dikecapi melalui latihan yang memberi penekanan pada progres intensiti dan berkala. Cuba search sahaja program-program kekuatan atau strength untuk mendapat gambaran bagaimana cara latihan yang patut anda lakukan.

Apabila anda makin kuat, anda memperkuatkan lagi otot, sendi, tulang, dan pelbagai lagi komponen badan anda. Juga, peningkatan jisim otot bermakna peningkatan metabolisme semula jadi yang menjurus kepada pembakaran lemak yang lebih berkesan (rujuk Part 1).

Adakah latihan konvensional (biasanya high reps untuk cutting lemak) salah? Tidak, tapi isu kita adalah menerapkan nilai konsistensi dan hasil untuk jangka masa panjang. Jika anda ingin baca lebih lagi tentang latihan kekuatan, saya cadangkan anda layari blog Zaki Khan untuk info-info yang lebih luas!

Jangan lupa like, share, dan follow untuk sentiasa dapatkan ilmu-ilmu dunia kecergasan. Nantikan juga Part 3 yang akan menyusul nanti!

Jom folow Instagram Admin untuk info lebih padat —-> @Deegymsupplement

Komen Facebook