Senaman Yang Mana Boleh Buat Banyak Rep?

Bukan semua senaman sesuai dilakukan secara banyak rep. Ada beberapa jenis senaman yang kalau dilakukan banyak boleh mengundang kepada kecederaan. Ada pula yang sesuai dia lakukan cara banyak rep untuk mengembangkan otot.

 

Terma “banyak rep” ada sesuatu yang subjektif. Bagi sesetengah individu, 8-12 rep sudah dikira sebagai banyak. Ada yang kata 15 rep baru dikategorikan sebagai banyak. Ada yang kata 20, ada yang kata 30, dan ada yang kata 100. Secara amnya, rata-rata bersetuju 15 rep ke atas boleh dikira sebagai banyak.

 

Untuk mengurangkan risiko kecederaan, senaman kompaun seperti bench press, squat, dan deadlift tidak sesuai dilakukan dengan begitu banyak rep. Hal ini berlaku demikian kerana senaman-senaman tersebut memerlukan tahap teknikaliti yang tinggi. Maksudnya, form anda perlulah konsisten sepanjang rep dan set.

 

Ini adalah susah apabila anda melakukan banyak rep kerana badan anda menjadi Letih dan penat untuk mengekalkan teknik yang betul. Apabila fokus anda kecundang pada senaman yang memerlukan teknik yang baik, maka risiko kecederaan pula meningkat.

 

Berbeza dengan senaman isolation seperti biceps curl, tricep extension, lateral raise dan lain-lain, senaman-senaman ini masih boleh dimaafkan andaikan teknik anda tidak begitu cantik bila anda sudah keletihan. Kerana apa? Senaman-senaman ini melibatkan pergerakan satu sendi sahaja lantas risiko kecederaan yang adalah minima.

 

Tambahan pula, senaman isolation tidak begitu sesuai untuk dilakukan dengan bebanan yang tinggi (seiring dengan bilangan rep yang rendah). Kalau begitu pula, risiko kecederaan pula akan meningkat kerana otot yang bekerja sendirian dalam senaman isolation tidak sesuai dikenakan tekanan begitu tinggi. Senaman kompaun melibatkan pergerakan banyak sendi, jadi penggunaan bebanan yang lebih berat adalah lebih baik untuk meningkatkan kekuatan.

 

Pendek kata, guna senaman kompaun untuk bebanan berat dan sikit rep, dan guna senaman resolution untuk berbadan ringan tetapi banyak rep.

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)

Komen Facebook